FILOSOFIAA
Joogan filosofiset rakennelmat
ovat peräisin kahdesta eri koulukunnasta. Intialaiset preklassiset
filosofiset
Samkhya-koulukunnat ilmaisevat kaiken
olevaisen koostuvan kahdesta prinsiipistä, Purushasta, hengestä
eli puhtaasta tietoisuudesta ja Prakritista eli aineesta. Materialismi
näkee hengen ainoastaan fyysisten aivojen tuotteena, mutta
joogan mukaan sekä henki että aine ovat yhtä todellisia.
Henki on ikuista, se edustaa maskuliinista energiaa (Shiva) ja tiedostaa
aineen olemassaolon, mutta ei osallistu aktiivisesti universumin
ilmennykseen. Aine taas on muuttuvaa ja rajallista, se edustaa feminiinistä energiaa
(Shakti), josta ovat peräisin kaikki universumin muodot. Joogan periaatteiden mukaan
ihmisen todellinen, katoamaton olemus on henkeä. Ihmisessä
asuvaa tiedostavaa henkeä kutsutaan Vedanta-koulukunnan mukaan Atmaniksi (yksilöllinen Itse, yksilösielu,
monadi), joka on kuin pieni siru katoamattomasta, ikuisesta maailmansielusta
Brahmanista (maailmankaikkeuden Itse,
puhdas henki). Brahman on paitsi ikuinen henki, myös lakkaamaton,
itsensä kautta olemassa oleva autuus eli Ananda, joka edustaa
korkeimman onnellisuuden tilaa ja elämän tarkoitusta.
Kaikki olennot elävät tämän autuuden ympäröiminä
ja sulautuvat lopulta siihen. Tunne (sydän) ja ajatus (mieli)
ovat sielun siivet, joilla sielu voi nousta noihin korkeuksiin.
Joogan avulla ihminen voi yhdistää oman olemassaolonsa
maailmankaikkeuden sieluun. Ihmisen fyysinen keho on mikrokosmos
ja maailmankaikkeus on makrokosmos. Ihmisen kehossa vallitsevat
siten samat kehityksen lainalaisuudet kuin universuminkin kehityksessä. Teoreettinen käsitys
makro- ja mikrokosmoksen yhteydestä ei riitä, vaan se
pitää kokea myös omakohtaisesti sisäisenä
oivalluksena. Tietoisuuden harjoittamisen lähtökohta on
mieli. Prosessi alkaa tietoisuuden kääntämisellä
sisäänpäin pois ulkoisesta maailmasta kohti sisintä.
Ihminen tulee siksi, mitä hän jatkuvasti ajattelee eli
mieli ottaa kohteensa muodon. Ihmisten kokemat kärsimykset
syntyvät siitä, että he eivät tiedosta olevansa
katoamattomia henkiä. Joogafilosofian mukaan aineellinen olemassaolo
on rajoitettua eikä menestys siinävoi koskaan tyydyttää
ihmisen sisäistä kaipuuta onnellisuuteen sekä ikuisuuteen.
Aineen maailmassa elävä ihminen saa kuitenkin aina ajoittain
spontaanistikin yhteyden henkeen ja voi siten kokea ainakin hetkellisesti
onnen tai ykseyden tunteen. Monet kuitenkin virheellisesti uskovat,
että onni tulee itsen ulkopuolelta. Joogaopetukset painottavat,
että onnellisuus voi olla lähtöisin vain ihmisestä
itsestään.
|
|